همایش بین‌المللی «قرن ٢١ و جهان عاری از سلطه آمریکا» توسط مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد.

همایش بین‌المللی «قرن ٢١ و جهان عاری از سلطه آمریکا» توسط مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و با حضور اساتید و شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی از جمله دکتر علی باقری کنی (معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) در تاریخ ١٤ آبان در سالن همایش دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

همایش بین‌المللی «قرن ٢١ و جهان عاری از سلطه آمریکا» توسط مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، به مناسبت گرامی­‌داشت یوم‌الله ١٣ آبان (روز ملی مبارزه با استکبار جهانی)، مجمع، همایش بین­‌المللی «قرن ٢١ و جهان عاری از سلطه آمریکا» را در تاریخ شنبه ١٤ آبان سال ١٤٠١ در سالن همایش شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار کرد.
 
سخنرانان و مدعوین اصلی همایش:
١- دکتر علی باقری کنی، استاد دانشگاه و معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
٢- آقای پیتر نیکیتنکو، رایزن فرهنگی سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران
٣- دکتر محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
٤- دکتر محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، جانشین سازمان بسیج اساتید کشور
٥- آقای فهمی الیوسفی، معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن
٦- دکتر حمیدرضا مقدم‌فر، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل راهبردی
٧- دکتر مصطفی مصلح‌زاده، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی اردن هاشمی
٨- دکتر تیم اندرسون، استاد دانشگاه سیدنی و مدیر مرکز مطالعات ضدسلطه
٩- دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل
١٠- دکتر منیر الدعمی، رئیس انجمن اساتید دانشگاهی استان کربلا
١١- دکتر احمد الدرزی، استاد دانشگاه دمشق و تحلیلگر مسائل منطقه
١٢- دکتر جلیل دارا، دبیر همایش و سرپرست مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها

 
خلاصه‌ای از مراسم
همایش با تلاوت آیات نورانی کلام ا... مجید آغاز شد. بعد از تلاوت قرآن و در ابتدای سخن، مجری برنامه ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان و بیان مقدمه و مطالبی درباره ١٣ آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، از دکتر جلیل دارا به عنوان دبیر همایش و سرپرست مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برای سخنرانی و خیرمقدم‌گویی به مهمانان دعوت نمود.
دکتر جلیل دارا، دبیر همایش و سرپرست مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با عرض خیرمقدم، توضیحاتی در مورد همایش ارائه نمود.
بعد از سخنان ایشان، پنل اول همایش برقرار شد. در پنل اول، دکتر حمیدرضا مقدم‌فر و دکتر ابراهیم متقی به ایراد سخن پرداختند.
دکتر حمیدرضا مقدم‌فر، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل راهبردی افزود موضوع سلطه‌گری در طول تاریخ وجود داشته و تنها کنش‌گر آن عوض شده است. به طور مثال از قرن ١٦، پرتغال، قرن ١٧، هلند، قرن ١٩، انگلستان به جایگاه نظام هژمون ارتقا یافتند و به تدریج با درگیری و اصطکاک با سایر عوامل و قدرت‌ها با افول مواجه شدند و جایگاه خود را از دست دادند. وقوع جنگ‌های جهانی اول و دوم، باعث تغییر جدی در موازنه قوا به گونه‌ای که اروپا را برای همیشه از معادلات کلان موازنه قوا خارج ساخت و به نظام دوقطبی تبدیل کرد و آغازگر جنگ سرد و همچنین مسابقه تسلیحاتی شد.
بعد از پایان جنگ جهانی دوم، آمریکا با توجه به جنگ‌زدگی اروپایی‌ها، اقتصاد و قدرت اول جهان و تبدیل به هژمون دنیا شد. البته موفقیت هژمونی آمریکا دیری نپایید و از دهه ١٩٧٠ میلادی با وقوع جنگ پرهزینه ویتنام و شروع طرح جامعه بزرگ توسط دولت جانسون و رشد اقتصادی رقبای اقتصادی آمریکا از سویی دیگر موجب ابتلای این کشور به کسری تجارت شد. پس از این اتفاقات بود که زمزمه‌های افول آمریکا شروع شد.
پس از ایشان، دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل سخنان خود را آغاز نمود. ایشان با ذکر این نکته که همیشه قدرت محور اصلی برتری در دنیا بوده، افزود: بازیکنانی که دارای قدرت بیشتری هستند می‌توانند دیگران را تحت کنترل بگیرند. از قرن ١٩ و اوایل قرن ٢٠، ما با یک مقوله‌ای به اسم بازی بزرگ روبرو بودیم. روسیه و انگلیس در قالب موازنه قوا بر ایران تأثیر زیادی داشتند. وی گفت: مبنای نظام بین‌الملل نیز قدرت است و قدرت باعث می‌شود حوزه کنش‌گری از مناطق همجوار به مناطق فرامرزی و جهانی گسترش یابد به عنوان مثال، آمریکا در ٤٧٥ نقطه، پایگاه نظامی دارد.
دانشگاه‌های ما خیلی کم به بحث سلطه‌گری آمریکا پرداخته‌اند و بنابراین بسیاری از مطالب در این مورد ناگفته باقی مانده و این موضوع، قدرت تهاجمی آمریکا در حوزه‌های رسانه‌ای و روایت‌سازی را افزایش داده است. موج سوم انقلاب فناوری در حوزه رسانه باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان ابرقدرت مقابل آمریکا شد به این صورت که گورباچف اعلام کرده بود ما به دلیل عقب‌ماندگی فناوری، قدرتمان کاهش پیدا کرده است و باید تحولی ایجاد شود. واقعیت این است که امروزه جهان آمریکایی، جهان پیچیده‌ای شده است بنابراین اگر ما میخواهیم نگاه واقعی ضدسلطه داشته باشیم می‌بایست مؤلفه‌های قدرت آن را خوب بشناسیم. امروزه قدرت آمریکا مبتنی بر دو مؤلفه است: یک، تحول فناوری و جامعه شبکه‌ای مربوط به آن که زمینه گسست در جوامع پیرامونی آن را به وجود آورد. دو، روایت‌سازی است و این موضوع را با توجه به مورد اول ایجاد کرده‌ و شکل داده‌اند و ما باید بر این مؤلفه‌ها غلبه کنیم.
بعد از پایان پنل اول، دکتر علی باقری کنی، استاد دانشگاه و معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان سخنران ویژه، سخنان خود را ایراد نمود. ایشان با اشاره به اینکه تعامل نظام‌مند بین دانشگاه و عرصه علوم انسانی نیست، گفت: تعاطی و تعامل این دو نهاد موجب ارتقای دانشگاه و ایجاد ارزش افزوده‌ای برای حکمرانی و عرصه اجرا می‌شود و این جلسات بستری واقعی برای نیاز عینی حکمرانی و ایده جدیدی در عرصه مدیریت جامعه است و پایه‌های حکمرانی را براساس اقتضائات و باورها و اصول و ارزش‌های دین و انقلاب ترسیم می‌کند و عقب‌ماندگی ما در علوم انسانی مرهون نبود این سازوکار است.
باقری با بیان اینکه افول سلطه آمریکا را‌ اندیشمندان و صاحب‌نظران مختلفی اذعان دارند و در داخل آمریکا هم بر سر عامل آن اختلاف دارند و جمهوری‌خواه و دموکرات همدیگر را مقصر می‌دانند، گفت: در دو عرصه اصلی وضعیت آمریکا می‌توان در عناصر درون‌زا و محیط بیرونی جست‌وجو کرد. عوامل درونی در بسیاری از شاخص‌ها مسئله قطعی است و از فناوری تا اقتصاد، شاخص‌ها رو به افول است. در طرف مقابل، شاخص‌های کشورهای رقیب در حال افزایش است و در بسیاری از شاخص‌ها، بسیاری از بازیگران مطرح از آمریکا جلو می‌زنند.
باقری با اشاره به اینکه امروز آمریکایی‌ها استفاده از زورشان بیشتر از قدرتشان است و قدرت این کشور نمی‌تواند هدفش را محقق کند و متوسل به زور می‌شود اما زور وی هم نمی‌تواند اهدافش را محقق کند و در مقابل، بازیگرانی همچون جمهوری اسلامی را می‌بینیم، اظهار داشت: امروز ایران در ساحت جهانی در حال فعالیت است.
عضویت ایران در شانگهای و زمینه پیوستن به بریکس نشان‌دهنده این است که در عرصه جهانی نقش‌آفرینی می‌کنیم. مجموعه‌ای که جمعیت قابل توجهی را در خودش جای داده است، مثلاً چین از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی و روسیه و چین تولیدکنندگان بزرگ انرژی هستند و‌ ایران ظرفیت و اراده و بستر بین‌المللی برای نقش‌آفرینی دارد و این، دستاورد مهم جمهوری اسلامی در این دوران است.
وی افزود: این دو مجموعه می‌توانند نقش ایجابی هم در عرصه سیاسی- اقتصادی و هم نظامی و امنیتی ایفا کنند. آمریکایی‌ها می‌خواستند با اعمال زور به بی‌ثبات‌‌سازی دست بزنند و آن را ترویج کنند اما عضویت جمهوری اسلامی در این دو مجموعه، می‌تواند پیام ثبات‌بخش بدهد که ایران قدرت مؤثر، ثبات‌ساز و پایدار است و نقش مقطعی و موضعی ندارد و ثبات سیاست‌ها این را بر همه ثابت کرده است.
بعد از سخنرانی دکتر باقری، دکتر احمد الدرزی، استاد دانشگاه دمشق و تحلیلگر مسائل منطقه که به صورت ارتباط برخط تصویری در همایش حضور داشت به سخنرانی پرداخت. ایشان گفت: موضوع افول آمریکا و به تبع آن غرب موضوعی نیست که در عصر حاضر بتوان آن را انکار کرد، چرا که در تمام حوزه‌ها تبدیل به امر واضح و قابل مشاهده‌ای شده است. ایالات متحده در حوزه‌های نفوذ و قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی و رسانه‌ای دچار افول شده و یک سیر قهقرایی را طی می‌کند. بحران‌های سوخت در اروپا و آمریکا، جنگ اوکراین و تبعات ویران‌گر آن بهترین و بزرگترین شاهد بر فرضیه افول آمریکا و غرب است. شکست جریان‌های سیاسی جریان‌های غرب‌گرا در آمریکای جنوبی و تشکیل تدریجی یک بلوک ضدآمریکایی دیگر در آن گوشه دنیا و به عبارتی در حیات خلوت آمریکا نیز نشانه مهم دیگری است. آمریکا اکنون به لحاظ رسانه‌ای و محتوایی نیز تضعیف شده و رسانه‌های آمریکایی، دیگر آن قدرت اقناع سابق را ندارند. البته که غرب و آمریکا آخرین تلاش‌های خود را می‌کنند تا از جهان تک قطبی و نظم سنتی جهان در وضعیت موجود آن دفاع کنند، اما نمی‌توانند از مسیر طبیعی تاریخ  جلوگیری کنند.
بعد از سخنرانی ایشان، پنل دوم همایش با حضور دکتر محمدحسین صفار هرندی، دکتر محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، دکتر مصطفی مصلح‌زاده و آقای همام عبدالرحمن برقرار شد.
دکتر محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان اولین سخنران پنل گفت: امروزه چاره‌ای جز این نیست که بپذیریم آمریکا، آمریکای سابق نیست، چون این آمریکا از لحاظ قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فاصله زیادی با آمریکا گذشته دارد.
وی افزود: امروز کشور‌های آمریکای لاتین از حوزه نفوذ و حیاط خلوت آمریکا دارند خارج می‌شوند و دولت‌هایی سر کار می‌آیند که در برابر آمریکا مدعی هستند و آخرین کشور نیز برزیل بوده که با انتخاب داسیلوا از حوزه نفوذ آمریکا خارج شده است.
صفار هرندی اظهار کرد: آمریکا باید به طور طبیعی بپذیرد سیادتی را که به ضرت جرح و زور بر یک منطقه‌ای به دست آورده امروز از دست داده، چون نه سرش را دارد و نه زورش می‌رسد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا به لحاظ اقتصادی رسما دستان خود را در مقابل قدرت بزرگی مثل چین بالا آورده به گونه‌ای که امروز شاخص قدرت خرید تولید ناخالص چینی‌ها به ۳۰ تریلیون دلار رسیده و این در حالی است که برحسب روایت سخاوتمندانه وال استریت تولید ناخالص آمریکا ۲۵ هزار میلیارد دلار است و این کشور در جایگاه دوم چین را تعقیب می‌کند.
بعد از ایشان، دکتر محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، جانشین سازمان بسیج اساتید کشور سخنان خود را شروع کرد و با اشاره به نسبت بین افول آمریکا و اتفاقات داخل دانشگاه‌های کشور گفت: دو قدرت بزرگ حاکم بر جهان، دو نگاه مارکسیستی و نگاه لیبرالیستی را اشاعه دادند. نگاه اول که جهان را بر مبنای حکومت‌های کمونیستی تفسیر می‌کرد در سال ١٩٩١ و با شکست و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همانگونه که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: به زباله‌دانی تاریخ رفت، چون قابل تحقق نبود. در نگاه دوم و اثرگذار بر ایران مدرن که از زمان انقلاب سفید در ایران اتفاق افتاد، در حال حاضر ایران در حال ورود به دوران پست‌مدرنیته است.
در دوران پست‌مدرن، اخلاق باید از کلیه مناسبات زدوده شود. کسانی که امروز در دانشگاه‌ها در حال زیر پا گذاشتن اخلاق هستند، این موضوع را اثبات می‌کنند. تقدس‌زدایی اصل و اساس دنیای پست‌مدرن است ولی این موضوع توسط فطرت‌ انسان‌ها پذیرفتنی نیست و این نگاه هم محکوم به افول و شکست است و چیزی که می‌ماند حق و  باطل نابودشدنی است.
سخنران بعدی پنل، دکتر مصطفی مصلح‌زاده، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی اردن هاشمی بود. ایشان با اشاره به روند طی‌شده توسط آمریکا از اوج‌گیری تا افول و سقوط گفت: فرایند اول، فرایند صعود ابرقدرتی آمریکا است. فرایند دوم، مبارزات برای قدرت‌گیری است. فرایند سوم، فرایند گذار از صعود به سقوط (نقطه عطف) است. فرایند چهارم، فرایند افول آمریکا و فرایند پنجم، فرایند قدرت‌گیری ایران است.
فرایند اول، بعد از جنگ جهانی دوم، با این که سیستم دوقطبی شد ولی پنج کشور قدرت پیدا کردند با این وجود، آمریکا در هر شش ضلع از جمله قدرت نظامی، قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی، قدرت حقوقی، قدرت فناوری و قدرت فرهنگی، قدرت برتر بود. قدرت فرهنگی شامل خبرگزاری‌ها، سینما، فضای مجازی و ... می‌باشد. قدرت حقوقی-فرهنگی نیز در سند ٢٠٣٠ ظاهر شده است. با این شش ضلعی قدرت، آمریکا تمامی رقبا را زیر پا له می‌کرد ولی این آمریکا در تقابل با ایران بعد از انقلاب اسلامی نتوانست کار زیادی از پیش ببرد و رو به افول رفته است.
در آخر، آقای همام عبدالرحمن، محقق اقتصادی و سیاسی از کشور سوریه سخنانی را ایراد نمود. وی گفت: با نگاه به منطقه غرب آسیا، حرص و طمع آمریکا را در ویرانی ملت‌ها و غارت ثروت‌ها و منابع آنان و میل این رژیم برای حفظ برتری خود بر جهان را بیشتر متوجه می‌شویم. همه از شروع بهار عربی که من آن را به نوعی پائیز عربی می‌نامم، دست آمریکا را در خرابی این منطقه به وضوح دیدند. از ابتدای جنگ سوریه، طرحی در دستور کار بود که تنها هدفش سوریه نبود بلکه کل محور مقاومت، هدف آن بود.
در پایان عرایضم اجازه بدهید بشارتی به شما بدهم و آن این است که از طرف محور مقاومت به آمریکا می‌گویم که تو رو به افول و نابودی هستی. تو پول و اسلحه داری ولی ما نسلی آگاهی داریم که با آگاهی تربیت می‌شوند و تو را در همه زمینه‌ها با شکست مواجه می‌کنند.
در پایان همایش، دکتر دارا با تشکر از حضور اساتید و سخنرانان گفت: ان‌شاءالله نشست بعدی با حضور اساتید خارجی که فرصت نشد از حضورشان در همایش استفاده کنیم در محل ساختمان مجمع برگزار خواهد شد.
همایش با ذکر صلوات خاتمه یافت.