گزارش نشست "نگاه کشور های خلیج فارس به تحولات اخیر منطقه"/98/10/18

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها، نشست تخصصی با موضوع "نگاه کشورهای خلیج فارس به تحولات اخیر منطقه" در روز چهارشنبه مورخه 98/10/18 با حضور دکتر فاطمه الصمادی و دکتر علی الکندی در سالن نشست های مجمع اساتید برگزار شد

گزارش نشست


در ابتدای این مراسم دکتر ایزدی، مدیرعامل مجمع اساتید مسلمان ، ضمن تشکر از شرکت کنندگان گفت: غرب و به خصوص آمریکا همواره سعی کرده اند بین کشورهای حوزه خلیج فارس تفرقه ایجاد کنند و منافع کشورهای عربی را در تضاد با منافع جمهوری اسلامی ایران نشان دهد. با توجه به تحولات اخیر در منطقه و ترور سردار سلیمانی توسط دولت امریکا،برگزاری این نوع نشست ها برای دانستن رویکرد اندیشمندان کشورهایی مثل کویت و قطر لازم بود.
 
در ادامه خانم دکتر فاطمه الصمادی کارشناس ارشد مرکز مطالعات الجزیره قطر ضمن تشکر از دعوت مجمع اساتید گفت: حمله به تاسیسات نفتی عربستان نشان داد که امنیت در منطقه زیر سوال است. ترور سردار سلمیانی عمل کاملا اشتباهی بود. کشورهای حوزه خلیج پیام های متعددی را به آمریکا دادند که ما را وارد جنگ با ایران نکنید. این کشورها به نظر من ظرفیت جنگ با ایران را ندارند. این کشورها از دو طرف ایران و آمریکا خواستار خویشتن داری و تنش زدایی شدند.
 
وی همچنین افزود: با روی کار آمدن محمد بن سلمان سیاست عربستان و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص فلسطین تغییر کرد و بن سلمان در پی ایجاد ائتلافی با اسرائیل علیه ایران است و در این بین خواهان از بین رفتن مقاومت مردم فلسطین نیز است.
 
در ادامه نشست آقای دکتر علی الکندری استاد رشته تاریخ دانشگاه کویت هم ضمن تشکر از دعوت مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاهها به این نکته اشاره کرد که: برای درک بهتر از اوضاع منطقه باید از تاریخ کمک بگیرم. تحولات اخیر در ادامه تحولات تاریخی گذشته است. همچنین باید به روابط اقتصادی در این منطقه را مورد توجه قرار داد. من وارد جزئیات نمی شوم اما نگاه تاریخی بسیار اهمیت دارد. بنده در اینجا سعی می کنم از نگاه کشورهای عربی حوزه خلیج بحث را تحلیل کنم.
 
 
در پایان این نشست هم جلسه پرسش و پاسخ درباره مسائل روز و تحولات اخیر منطقه برگزار شد.