ده میلیون شیعه و بهره مندی از شیخ زکزاکی دو ویژگی مذهبی نیجریه

نشست «بررسی وضعیت علمی، دانشگاهی و تحلیل تحولات سیاسی و اجتماعی نیجریه» با حضور دکتر «محمد شعیب» از اعضای فعال حرکت اسلامی نیجریه در مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها برگزار شد.

ده میلیون شیعه و بهره مندی از شیخ زکزاکی دو ویژگی مذهبی نیجریه

به گزارش روابط عمومی مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها، در نشستی که در سالن نشست های مجمع برگزار شد، دکتر شعیب پیرامون وضعیت علمی و تحولات اجتماعی نیجریه سخنرانی کرد.
در این نشست، ابتدا دکتر شعیب محمد کشور نیجریه را معرفی کرد و ویژگی های آن را برشمرد. وی در این رابطه گفت: نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره‌ی آفریقا و هفتمین کشور پرجمعیت جهان است. زبان رسمی این کشور، انگلیسی می‌باشد. از لحاظ منابع نفتی، دهمین کشور جهان و هشتمین کشور صادرکننده نفت دنیا است.

سپس وی با اشاره به آموزش عالی نیجریه ادامه داد: 167 دانشگاه رسمی در نیجریه وجود دارد. از این تعداد، 43 دانشگاه، دولتی و 72 دانشگاه، خصوصی است. اولین دانشگاه در سال 1948 و قبل از استقلال نیجریه تأسیس شد. در نیجریه، امکانات دانشگاهی کم است و ثروتمندان، فرزندان خود را برای تحصیل به کشورهای غربی می‌فرستند.


شعیب‌محمد در خصوص حضور غربی ها در کشورش گفت: اداره‌ی کشور نیجریه با کشورهای غربی است. این کشورها شرکت نفت، برق و ... را می‌خرند و زیر نظر مستقیم خودشان اداره می کنند.


عضو حرکت اسلامی نیجریه در ادامه به موضوع مذهب در نیجریه پرداخت و در این زمینه گفت: در نیجریه، آزادی دینی وجود دارد. جمعیت شیعیان نیجریه کمتر از 10% کل جمعیت این کشور و در حدود 10 میلیون نفر است.


در بخش پرسش و پاسخ، سوالاتی پیرامون شیخ زکزاکی، تاثیر ایشان در افزایش شیعیان نیجریه و مسائل دیگر مطرح شد و دکتر شعیب محمد پاسخ هایی را ارائه داد.